Koiraosteopatia

Koira kannattaa tuoda osteopaatin vastaanotolle esimerkiksi jos:

• sillä on kipua

• se ontuu tai liikkuu poikkeavasti

• sen kehossa ilmenee jännittyneisyyttä

• sen keho vaikuttaa vinolta

• se käyttäytyy poikkeavasti

• se on stressaantunut

• sillä on ruoansulatusvaivoja

• sillä on hengitysperäisiä ongelmia

• sillä on oireita, joille ei löydy selkeää syytä

• omistaja haluaa hoitaa koiran yleistä terveyttä

• se valmistautuu leikkaukseen tai on leikkaustoipilas

Osteopatia sopii hyvin perheen nelijalkaisille jäsenille, koska se on hellä ja kivuton hoitomuoto, joka pyritään toteuttamaan koiran ehdoilla. Koiran osteopaattisessa hoidossa pätevät samat perusperiaatteet kuin ihmisen osteopaattisesssa hoidossa.  Voit lukea osteopatiasta ja sen periaatteista lisää sivulta osteopatia

Koiraosteopatialla voidaan ennaltaehkäistä erilaisten oireiden syntymistä, joten hoitoon voi tulla terveenkin koiran kanssa. Hoitoon kannattaa viimeistään tulla mikäli koiran käyttäytyminen ja/tai liikkuminen muuttuvat normaalista poikkeavaksi. Koira voi kipuillessaan olla esimerkiksi vaisu, aggressiivinen, ruokahaluton, liikkua peitsaamalla, ontua ja se voi aristaa kipeää kohtaa. Jumissa oleva tai kipuileva koira voi olla haluton liikkumaan ja harrastuksessa hyppääminen, kääntyminen tai pujottelu voi muuttua hitaaksi ja epäpuhtaaksi.

Koirille kertyy helposti arjessa ja harrastuksissa stressiä ja tämä voi aiheuttaa kehon jännitystiloja, kuten selkälihasten, lonkankoukistajien sekä pallealihaksen kireyttä. Koirille myös sattuu ja tapahtuu elämän aikana erilaisia kolhuja ja venähdyksiä ihan huomaamattakin. Ikääntyvälle koiralla tulee samanlaista vanhuuteen liittyvää jäykkyyttä kuin ihmisellekin, joten hoito tekee hyvää harmaakuonollekin. Pentuihin ja emokoiraan kohdistuu synnykseen ja raskausaikaan liittyviä jännitteitä, joita voi myöskin purkaa koiraosteopatian keinoin.

Mikäli koiralla on todettu elinperäisiä ongelmia kuten kilpirauhasen vajaatoimintaa, hengitysperäisiä ongelmia, ruoansulatusvaivoja, virtsaamiseen liittyviä ongelmia voi kehon toimintaa tukea osteopatia avulla. Edellä mainitut vaivat vaativat kuitenkin ensisijaisesti lääkärillä käynnin ja mahdollisen lääketieteellisen hoidon. Kuten muutkin epäilyt sairaustiloista tai pahemmista vammoista tulisi aina tutkituttaa ensisijaisesti lääkärin vastaanotolla. Osteopatiaa voidaan käyttää tukena jo diagnosoitujen vaivojen hoitoon.

Huomioitavaa ennen hoitoon tulemista

Ennen hoitoon tulemista, koira kannattaa käyttää tarpeillaan. Varmistathan ettei koira tee tarpeitaan hoitotiloihin (varausehdot). Mikäli koirallasi on juoksut ja se tarvitsee hoitoa, hoitoaika suunnitellaan siten, ettei tämän jälkeen ole muita koira-asiakkaita. Joten juoksuisen nartun hoitamisesta tulee keskustella yhdessä osteopaatin kanssa.

Osteopatia Agilessa koiraasi hoidetaan lempeästi, mutta tehokaasti. Lämpimästi tervetuloa nelijalkaiset ystävät!