Koiraosteopatia

Syitä jolloin koira kannattaa tuoda osteopaatille:

• kipu
  • ontuminen tai poikkeava liikkuminen
  • kehon jännittyneisyys
  • kehon vinous/ epäsymmetrisyys
  • poikkeava käyttäytyminen
  • stressi
  • fysiologiset ongelmat (ruoansulatus, hengitys, aineenvaihdunta)
  • oireet, joille ei löydy selkeää syytä
  • terveyden ylläpito/ -tarkistus
  • kuntoutus tai leikkaukseen valmistautuminen

Osteopatia sopii hyvin perheen nelijalkaisille jäsenille, koska se on hellä ja kivuton hoitomuoto, joka pyritään toteuttamaan koiran ehdoilla. Koiran osteopaattisessa hoidossa pätevät samat perusperiaatteet kuin ihmisen osteopaattisesssa hoidossa.  Voit lukea osteopatiasta ja sen periaatteista lisää sivulta osteopatia.

Koiraosteopatialla voidaan ennaltaehkäistä erilaisten oireiden syntymistä, joten hoitoon voi tulla terveenkin koiran kanssa. Hoitoon kannattaa viimeistään tulla mikäli koiran käyttäytyminen ja/tai liikkuminen muuttuvat normaalista poikkeavaksi. Koira voi kipuillessaan olla esimerkiksi vaisu, aggressiivinen, ruokahaluton, liikkua peitsaamalla, ontua ja se voi aristaa kipeää kohtaa. Jumissa oleva tai kipuileva koira voi olla haluton liikkumaan ja harrastuksessa hyppääminen, kääntyminen tai pujottelu voi muuttua hitaaksi ja epäpuhtaaksi.

Koirille kertyy helposti arjessa ja harrastuksissa stressiä ja tämä voi aiheuttaa kehon jännitystiloja, kuten selkälihasten, lonkankoukistajien sekä pallealihaksen kireyttä. Koirille myös sattuu ja tapahtuu elämän aikana erilaisia kolhuja ja venähdyksiä ihan huomaamattakin. Ikääntyvälle koiralla tulee samanlaista vanhuuteen liittyvää jäykkyyttä kuin ihmisellekin, joten hoito tekee hyvää harmaakuonollekin. Pentuihin ja emokoiraan kohdistuu synnykseen ja raskausaikaan liittyviä jännitteitä, joita voi myöskin purkaa koiraosteopatian keinoin.

Mikäli koiralla on todettu elinperäisiä ongelmia kuten kilpirauhasen vajaatoimintaa, hengitysperäisiä ongelmia, ruoansulatusvaivoja, virtsaamiseen liittyviä ongelmia voi kehon toimintaa tukea osteopatia avulla. Edellä mainitut vaivat vaativat kuitenkin ensisijaisesti lääkärillä käynnin ja mahdollisen lääketieteellisen hoidon. Kuten muutkin epäilyt sairaustiloista tai pahemmista vammoista tulisi aina tutkituttaa ensisijaisesti lääkärin vastaanotolla. Osteopatiaa voidaan käyttää tukena jo diagnosoitujen vaivojen hoitoon.

Huomioitavaa ennen hoitoon tulemista

Ennen hoitoon tulemista, koira kannattaa käyttää tarpeillaan. Varmistathan ettei koira tee tarpeitaan hoitotiloihin. Osteopatia Agilessa ei hoideta juoksuisia narttuja.

Osteopatia Agilessa koiraasi hoidetaan lempeästi, mutta tehokaasti. Lämpimästi tervetuloa nelijalkaiset ystävät!